STATUTEN Schaakvereniging Groninger Combinatie
ARTIKEL 1 – NAAM EN ZETEL
De vereniging draagt de naam Schaakvereniging Groninger Combinatie en is gevestigd te Groningen.
De vereniging is opgericht op 11-9-2015 te Groningen en is ontstaan door de fusie van de rechtpersonen Schaakclub Groningen en Schaakvereniging Unitas.
ARTIKEL 2 – DOEL
Het doel van de vereniging is het bevorderen van de kennis en de ontwikkeling van het schaakspel en de beoefening daarvan in de ruimste zin van het woord.
ARTIKEL 3 – MIDDELEN
De vereniging tracht dit doel te bereiken door:
a. het behartigen van de gemeenschappelijke belangen op schaakgebied van de leden;
b. het beoefenen van het schaakspel in wedstrijd- en competitieverband;
c. het organiseren en uitschrijven van schaakevenementen – waaronder een interne competitie – dan wel het meewerken hieraan indien deze door derden georganiseerd worden;
d. aansluiting bij overkoepelende organisaties;
e. het onderhouden van een verenigingsorgaan;
f. alle andere wettige middelen, die het doel kunnen bevorderen.
ARTIKEL 4 – VERENIGINGSJAAR
Het verenigingsjaar loopt van één augustus tot en met éénendertig juli. Het boekjaar van de vereniging is gelijk aan het verenigingsjaar.
ARTIKEL 5 – LEDEN
Alleen natuurlijke personen kunnen lid zijn van de vereniging.
Leden van de vereniging zijn allen die zich daartoe bij het bestuur schriftelijk hebben aangemeld en als zodanig zijn toegelaten.
De leden worden onderscheiden in gewone leden en jeugdleden. In het huishoudelijk reglement worden verschillende contributiecategorieën nader gedefinieerd.
Personen die zich jegens de vereniging uitzonderlijk verdienstelijk hebben gemaakt kunnen door de algemene vergadering tot erelid worden benoemd. Deze benoeming behoeft ten minste tweederde van de uitgebrachte stemmen.
Leden zijn verplicht:
a. de doelstelling van de vereniging te onderschrijven;
b. niet te handelen in strijd met de statuten, reglementen en belangen van de vereniging; c. de eigendommen van de vereniging met de meeste zorg te behandelen;
d. de contributie te betalen.
ARTIKEL 6 – TOELATING
Het bestuur beslist omtrent de toelating van leden.
Het bestuur dient binnen veertien dagen na de ontvangst van de aanmelding als lid schriftelijk aan de betrokkene mee te delen of hij al dan niet als lid is aangenomen. In geval van een weigering heeft de betrokkene recht van beroep op de algemene vergadering. Dit beroep dient schriftelijk plaats te hebben binnen dertig dagen na de datum van verzending van deze mededeling.
De algemene vergadering dient op het beroep te beslissen binnen zestig dagen nadat het beroep is ingesteld; aan de betrokkene wordt onverwijld medegedeeld of hij al dan niet als lid is toegelaten.
ARTIKEL 7-BEËINDIGING VAN HET LIDMAATSCHAP
Het lidmaatschap geldt voor het lopende verenigingsjaar met stilzwijgende verlenging van jaar tot jaar.
Het lidmaatschap eindigt door:
a. schriftelijke opzegging door het lid;
b. ontzetting (royement) door het bestuur; c. overlijden van het lid.
Opzegging van het lidmaatschap door het lid is uitsluitend mogelijk aan het eind van een verenigings- jaar, met inachtneming van een opzegtermijn van tenminste vier weken. Slechts in bijzondere gevallen kan het bestuur tussentijdse beëindiging toestaan.
Ontzetting door het bestuur kan geschieden wanneer een lid zijn verplichtingen jegens de vereniging niet nakomt, wanneer het lid ophoudt te voldoen aan de vereisten voor het lidmaatschap, of wanneer redelijkerwijs van de vereniging niet kan worden gevergd het lidmaatschap te laten voortduren.
Van een dergelijke ontzetting wordt de betrokkene onverwijld schriftelijk, met opgave van redenen, in kennis gesteld. Hem of haar staat, binnen dertig dagen na ontvangst van deze kennisgeving, beroep open op de algemene vergadering. Deze dient op het beroep te beslissen binnen zestig dagen nadat het beroep is ingesteld.
In geval van ontzetting uit het lidmaatschap met onmiddellijke ingang is het lid gedurende de beroeps- termijn en hangende het beroep geschorst.
Het lidmaatschap kan, in afwijking van het in het voorgaande bepaalde, met onmiddellijke ingang door het lid worden opgezegd indien van het lid redelijkerwijs niet gevergd kan worden het lidmaatschap te laten voortduren.
ARTIKEL 8 – DONATEURS
Als donateurs worden aangemerkt natuurlijke of rechtspersonen die de vereniging steunen met een jaarlijkse financiële bijdrage waarvan de minimale hoogte door het bestuur wordt vastgesteld. Donateurs hebben als toeschouwer toegang tot de clubavonden.
ARTIKEL 9 – CONTRIBUTIE
De algemene vergadering stelt voor elke categorie leden de hoogte van de contributie vast.
De contributie dient te worden voldaan volgens nader te stellen regelen. In deze regelen kunnen sancties bij als zodanig benoemde nalatigheden opgenomen worden.
De penningmeester is bevoegd een lid uitstel van betaling of betaling in termijnen te gunnen.
Het bestuur is bevoegd om, in afwijking van het bepaalde in het voorgaande, aan een lid een reductie op diens verschuldigde contributie toe te staan.
ARTIKEL 10 – BESTUUR
Het bestuur bestaat uit tenminste drie natuurlijke personen. Deze worden met meerderheid van stemmen gekozen door de algemene vergadering.
De voorzitter wordt in functie gekozen door de algemene vergadering. De overige functies worden door het bestuur in onderling overleg vastgesteld en verdeeld.
Het bestuur kiest uit zijn midden een secretaris en een penningmeester. De voorzitter, de secretaris en de penningmeester vormen tezamen het dagelijks bestuur. Het bestuur kan voor elk hunner een ver- vanger aanwijzen. De functies van secretaris en penningmeester kunnen in één persoon verenigd zijn.
Voor te verkiezen bestuursleden stelt het bestuur een of meerdere kandidaten en brengt deze ter kennis van de leden. Namen van tegenkandidaten kunnen bij de secretaris worden ingediend, per kandidaat op verzoek van tenminste vijf leden.
In geval van een tussentijdse vacature in het bestuur blijft het bestuur tot handelen bevoegd. Het is echter verplicht zo spoedig mogelijk een algemene vergadering te beleggen waarin de voorziening in de vacature van bestuursleden aan wie vertegenwoordigingsbevoegdheid is verleend aan de orde komt. Indien het bestuur niet voltallig is vorm/vormen de in functie zijnde/zijnden het bestuur.
ARTIKEL 11 – ZITTINGSTERMIJNEN
Elk bestuurslid kan te allen tijde door de algemene vergadering worden ontslagen of geschorst. Een schorsing die niet binnen drie maanden wordt gevolgd door een besluit tot ontslag eindigt door het verloop van die termijn.
Elk bestuurslid treedt uiterlijk drie jaren na zijn benoeming af, volgens een door het bestuur op te stellen rooster. Wie een bestuurslid tussentijds vervangt neemt op het rooster van aftreden de plaats in van zijn voorganger.
Een afgetreden bestuurslid is tweemaal herkiesbaar. Daarna is herverkiezing slechts mogelijk indien de algemene vergadering met een tweederde meerderheid daartoe besluit.
Een bestuurslid dat zijn lidmaatschap van de vereniging verliest, houdt daardoor tevens op lid van het bestuur te zijn.
ARTIKEL 12 – BEVOEGDHEDEN
Behoudens de beperkingen voortvloeiende uit de statuten is het bestuur belast met het besturen van de vereniging.
Het bestuur is, mits met goedkeuring van de algemene vergadering, bevoegd tot:
– het sluiten van overeenkomsten tot het kopen, vervreemden of bezwaren van registergoederen; – het ter leen verstrekken, alsmede het ter leen opnemen van gelden;
– het sluiten of wijzigen van arbeidsovereenkomsten;
– het aangaan van rechtshandelingen en het verrichten van investeringen.
Indien deze investeringen minder dan vijftien procent bedragen van het totaal van de geïnde contributies van het voorgaande jaar is goedkeuring van de algemene vergadering niet vereist.
Op het ontbreken van goedkeuring door de algemene vergadering kan door en tegen derden geen beroep worden gedaan.
De vereniging wordt in en buiten rechte vertegenwoordigd door het bestuur. De vereniging kan ook worden vertegenwoordigd door de voorzitter tezamen met de secretaris of de voorzitter tezamen met de penningmeester.
ARTIKEL 13 – COMMISSIES
De algemene vergadering zowel als het bestuur kunnen commissies benoemen. Aan deze commissies kunnen bepaalde bevoegdheden worden toegekend.
In elk geval kent de vereniging een commissie bedoeld in artikel 48 lid 2 van boek 2 van het Burgerlijk Wetboek. Deze door de algemene vergadering jaarlijks te benoemen commissie van tenminste twee leden die geen deel mogen uitmaken van het bestuur – hierna te noemen: kascommissie – onderzoekt de rekening en verantwoording van het bestuur en brengt aan de algemene vergadering verslag van haar bevindingen uit.
ARTIKEL 14 – GELDMIDDELEN
De geldmiddelen der vereniging worden gevormd door contributies, donaties, giften, legaten, entree- gelden en alle andere mogelijke bronnen van inkomsten, met dien verstande dat voor het sluiten van overeenkomsten ter verkrijging van geldmiddelen het bestuur de goedkeuring van de algemene vergadering dient te verkrijgen. Erfstellingen kunnen slechts worden aanvaard onder het voorrecht van boedelbeschrijving.
Het bestuur is verplicht van de vermogenstoestand van de vereniging zodanige aantekening te houden, dat daaruit te allen tijde haar rechten en verplichtingen kunnen worden gekend.
Het bestuur brengt op een algemene vergadering, te houden binnen een termijn van vier maanden na afloop van het verenigingsjaar, zijn jaarverslag uit en legt onder overlegging van een balans en een staat van baten en lasten – hierna te noemen: jaarrekening – rekening en verantwoording af over zijn in het afgelopen boekjaar gevoerd bestuur. Na afloop van genoemde termijn kan ieder lid deze rekening en verantwoording in rechte van het bestuur vorderen.
Het bestuur is verplicht aan de kascommissie ten behoeve van haar onderzoek alle door haar gevraagde inlichtingen te verschaffen, haar desgewenst de kas en de waarden te tonen en de boeken, bescheiden en andere gegevensdragers van de vereniging voor raadpleging beschikbaar te stellen.
Goedkeuring door de jaarvergadering van de jaarrekening, daarbij gehoord hebbende het verslag van de kascommissie, strekt het bestuur tot decharge ter zake het beheer over het voorafgegane boekjaar.
ARTIKEL 15 – ALGEMENE VERGADERING
Aan de algemene vergadering komen alle bevoegdheden toe die niet door de wet of deze statuten aan andere organen zijn toegekend.
De algemene vergaderingen worden bijeengeroepen door het bestuur. De termijn voor deze oproeping bedraagt tenminste veertien dagen. Bij de oproeping worden de te behandelen onderwerpen vermeld. De algemene vergaderingen worden geleid door de voorzitter of zijn plaatsvervanger, of een door de vergadering aan te wijzen technisch voorzitter.
Van het verhandelde in de algemene vergadering wordt door de secretaris of een ander door de voorzitter daartoe aangewezen persoon een verslag gemaakt. Dit verslag wordt door de algemene vergadering vastgesteld.
Het bestuur roept ten minste eenmaal per jaar een algemene vergadering bijeen zoals bedoeld in artikel 48 lid 1 van boek 2 van het Burgerlijk Wetboek. Deze algemene vergadering wordt aangeduid als jaarvergadering. In deze jaarvergadering komen ten minste aan de orde:
– het verslag van de vorige algemene vergadering;
– het jaarverslag en de jaarrekening en verantwoording zoals bedoeld in het artikel GELDMIDDELEN; – het verslag van de kascommissie;
– de benoeming van de kascommissie voor het volgende verenigingsjaar;
– voorziening in bestaande vacatures;
– voorstellen van het bestuur of de leden, aangekondigd bij de oproeping voor de vergadering;
– het door het bestuur gevoerde beleid en de gang van zaken in de vereniging;
– vaststelling van de begroting inclusief de jaarlijkse contributie.
Indien vanuit de leden toevoeging van een niet door het bestuur vermeld agendapunt gewenst is, kan dit tot aan het begin van de vergadering aan het bestuur kenbaar gemaakt worden, onder overhandiging aan de secretaris van het agendapunt en de handtekeningen van ten minste vijf leden.
Andere algemene vergaderingen worden gehouden zo dikwijls als het bestuur dit nodig oordeelt, of wanneer ten minste vijf leden een schriftelijk met redenen omkleed verzoek daartoe indienen bij de secretaris. Indien het bestuur niet binnen vier weken na indiening van het verzoek deze vergadering uitschrijft hebben de verzoekers het recht zelf een vergadering uit te schrijven. De verzoekers kunnen in dat geval anderen dan het bestuur belasten met de leiding en verslaglegging van de vergadering.
Een eenstemmig besluit van alle leden, ook al zijn deze niet in vergadering bijeen en mits met voor- kennis van het bestuur genomen, heeft dezelfde kracht als een besluit van de algemene vergadering.
ARTIKEL 16 – TOEGANG EN STEMRECHT
Toegang tot de algemene vergadering hebben alle leden van de vereniging. Over toelating van andere personen beslist de algemene vergadering.
In de algemene vergadering heeft ieder lid één stem.
Alle besluiten van de algemene vergadering worden genomen met meerderheid van de uitgebrachte geldige stemmen, tenzij de wet of deze statuten anders bepalen. Blanco stemmen worden beschouwd als niet te zijn uitgebracht.
Jeugdleden die bij de aanvang van het verenigingsjaar nog niet de leeftijd van 16 jaar hebben bereikt zijn niet stemgerechtigd ten aanzien van bestuursbenoemingen, statutenwijzigingen, ontbinding van de vereniging en goedkeuring van de jaarrekening.
Over zaken wordt mondeling en over personen wordt schriftelijk gestemd, tenzij het bestuur anders beslist. Indien bij een verkiezing van personen niemand het voor verkiezing vereiste deel der stemmen heeft gekregen, heeft een tweede stemming plaats. Staken de stemmen wederom, dan beslist het lot. Staken de stemmen over zaken dan is het voorstel verworpen.
Een lid kan een ander lid een volmacht verlenen tot het uitbrengen van zijn stem, met dien verstande dat een ter vergadering aanwezig lid niet meer dan drie stemmen per stemming kan uitbrengen. Deze volmacht wordt aan het begin van de vergadering aan de secretaris overhandigd.
ARTIKEL 17 – STATUTENWIJZIGING
De statuten kunnen slechts worden gewijzigd door een besluit van een algemene vergadering, waartoe is opgeroepen met de mededeling dat aldaar wijziging van de statuten zal worden voorgesteld. De termijn van oproeping tot een zodanige vergadering bedraagt tenminste zeven dagen.
Een voorstel tot statutenwijziging wordt aan alle leden toegezonden.
Een besluit tot statutenwijziging behoeft om te worden aangenomen tenminste tweederde van de uitgebrachte stemmen, in een vergadering waarin tenminste tweederde van de leden tegenwoordig of vertegenwoordigd is. Is niet tweederde van de leden tegenwoordig of vertegenwoordigd, dan wordt na ten minste zeven dagen en ten hoogste vier weken een tweede vergadering bijeen geroepen, waarin over het voorstel zoals dat in de vorige vergadering aan de orde is geweest wordt besloten, ongeacht het aantal tegenwoordige of vertegenwoordigde leden, mits met een meerderheid van tenminste tweederde van de uitgebrachte stemmen.
Een statutenwijziging treedt onmiddellijk in werking na goedkeuring van de algemene vergadering. Het bestuur is verplicht een authentiek afschrift van de wijziging en de gewijzigde statuten neder te leggen ten kantore van het Handelsregister.
ARTIKEL 18 – ONTBINDING EN VEREFFENING
De vereniging wordt ontbonden door een daartoe strekkend besluit van de algemene vergadering, genomen met ten minste tweederde van het aantal uitgebrachte geldige stemmen in een vergadering waarin ten minste tweederde van het aantal stemgerechtigde leden aanwezig of vertegenwoordigd is. Het bepaalde het artikel STATUTENWIJZIGING is van overeenkomstige toepassing.
Indien bij het besluit tot ontbinding geen vereffenaars zijn aangewezen, dan geschiedt de vereffening door het bestuur. Een eventueel batig saldo zal niet vervallen aan degenen die ten tijde van het besluit tot ontbinding lid zijn, maar aan een door de algemene vergadering aan te wijzen doel, in overeen- stemming met de doelstelling van de vereniging.
Na de ontbinding blijft de vereniging voortbestaan voor zover dit tot vereffening van haar vermogen nodig is. Gedurende de vereffening blijven de bepalingen van de statuten en reglementen voor zover mogelijk van kracht. In stukken en aankondigingen die van de vereniging uitgaan moet aan haar naam worden toegevoegd de woorden in liquidatie.
ARTIKEL 19 – HUISHOUDELIJK REGLEMENT
De algemene vergadering kan een huishoudelijk reglement vaststellen. In dit huishoudelijk reglement kunnen zaken worden geregeld als bijvoorbeeld contributiecategorieën en teamsamenstelling.
ARTIKEL 20 – SLOTBEPALING
In gevallen waarin deze statuten niet voorzien beslist het bestuur.
Deze statuten zijn vastgesteld door de ALV d.d. 11-9-2015 en bij notariële akte d.d. 9-11-2015.
Download: Statuten Groninger Combinatie