Reglement Interne competitie GC
Algemeen
Voor zover niet specifiek anders geregeld is, staat de interne competitie open voor (proef)leden van Groninger Combinatie. Het bestuur wijst de wedstrijdleiding aan. De wedstrijdleiding beslist in alle zaken waarin het reglement niet voorziet. Tegen een beslissing van de wedstrijdleiding is beroep mogelijk bij het bestuur.
Wedstrijdregels
Er wordt gespeeld volgens de actuele vertaling van de FIDE-regels voor het schaakspel door de KNSB.
Aanmelding voor speelavond
Spelers moeten zich uiterlijk 19:45 uur aanmelden, dan begint de indeling. Om het aantal deelnemers even te maken, kan de wedstrijdleiding een te late aanmelding laten vervallen of anders geeft het indelingsprogramma iemand een reglementair punt.
De partijen starten om 20:00 uur, de verzuimtijd is 1 uur.
Speeltempo
Het normale speeltempo bedraagt 75 minuten voor de hele partij plus 30 seconden per zet.
Elke speler kan aanvragen om met versneld tempo te spelen, dit bij aanmelding voor zijn of haar eerste partij. Het (weer) wijzigen van het tempo na de eerste partij moet minimaal een uur voor de indeling zijn aangevraagd, dit om tactische beweegredenen uit te sluiten. Het versnelde tempo bedraagt 30 minuten voor de hele partij plus 30 seconden per zet.
Bezwaar tegen versneld tempo
Een speler kan aanvragen om in principe niet ingedeeld te worden tegen iemand die versneld speelt. Bij de indeling wordt er dan naar gestreefd de bezwaarhebbende hoogstens eenmaal per periode versneld te laten spelen.
Mobiele telefoon
Een mobiele telefoon hoort tijdens de partij uit te staan, uitgezonderd situaties waarbij de wedstrijdleider vooraf toestemming geeft en de tegenstander op de hoogte is.
De wedstrijdleider kan sancties opleggen bij misbruik en bij nogmaals overtreden van het verbod na een waarschuwing.
Periodes
De interne competitie heeft drie periodes. Elke periode heeft een laddercompetitie, de tweede periode heeft tevens zeskampen. Bij de periodes 1 en 3 is de hoogst geëindigde speler op de ladder de periodewinnaar, bij periode 2 is dit de winnaar van de hoogste zeskamp.
Laddercompetitie
De beginstand is op rating en bestaat uit de deelnemers van de vorige periode. Opzeggers en zeskampers die geen ladder spelen, komen niet in de beginstand.
Er worden op grond van de beginstand twee ratinggrenzen vastgesteld: de rating van de speler op afgeronde positie n/3 (n=aantal deelnemers) en evenzo van speler 2n/3. De bovenste spelers beginnen met 21 punten; onder de eerste ratinggrens met 20 punten; onder de tweede ratinggrens met 19 punten.
De vastgestelde ratinggrenzen en beginpunten gelden ook voor nieuwkomers.
Ladderscore
Winst is +1 punt, remise +0 en verlies -1 punt. Bij een reglementaire uitslag worden alleen winst of remise verwerkt voor de punten.
Ranglijst
De ranglijst is op punten, daarna de TPR met een remise tegen de eigen rating en daarna loting.
Zeskampen
De zeskampen worden, rekening houdend met verworven rechten, samengesteld op KNSB-rating. De rating kan naar boven worden bijgesteld voor jeugdspelers. De indelingsnummers binnen een zeskamp worden geloot.
Bij gelijk eindigen in punten gelden achtereenvolgens als tiebreak:
- het onderlinge resultaat
- Sonneborn Berger
- loting
Een groepswinnaar kan ervoor kiezen om bij de eerstvolgende zeskampen mee te spelen in de eerst hogere groep dan waar hij op grond van rating recht op heeft.
Verzetten van partijen in zeskampen
Een speler die verhinderd is voor een bepaalde ronde, moet dit tijdig melden. De tegenstander moet in redelijkheid meewerken aan het verzetten van de partij. Lukt het niet om een partij gespeeld te krijgen, dan bepaalt de wedstrijdleider een reglementaire uitslag. Wanneer een speler niet verder komt dan twee gespeelde partijen, dan vervallen zijn partijen binnen de zeskamp; de gespeelde partijen worden dan overgezet naar de gelijktijdige ladder. De tegenstanders behouden in formele zin hun aantal partijen.
Jaarlijst, play-offs en ratings
Bonus
Voor de ladder in periode 1 en 3 en voor in hoogste zeskamp zijn elk in totaal 24 bonuspunten te verdienen.
De hoogste bonus is 12 punten voor de nummer 1 in de eindstand en neemt per plaats af met 4 punten tot nul. Bij gelijk eindigen in punten wordt de bonus onderling gedeeld. Breuken worden naar beneden afgerond, de rest wordt per bonuspunt verdeeld over de hoogst geëindigden binnen de betreffende puntengroep.
Jaarlijst
Voor de jaarlijst telt de bonus plus tweemaal de score (d.w.z. winst=2, remise=1, verlies=0). Bij gelijke punten telt de TPR met een remise tegen de eigen rating en daarna loting.
Play-offs
Wie alle periodes wint is clubkampioen en in dat geval zijn er, afgezien van andere categorieën, geen play-offs. De play-offs bestaan uit een enkelrondige vierkamp om het clubkampioenschap tussen de periodewinnaars aangevuld met de hoogst geëindigde(n) van de jaarlijst.
De indelingsnummers worden bepaald door de positie op de jaarlijst.
Bij gelijk eindigen telt het onderlinge resultaat binnen de vierkamp. Als de bovenste plaats onbeslist blijft, dan spelen de bovenste twee spelers een beslissingskamp volgens het bekerreglement. De jaarlijst bepaalt zo nodig welke twee spelers bovenaan eindigen en de volgorde van de overige onbesliste plaatsen.
Kampioenschap voor ratingcategorieën
De jaarvergadering kan kampioenschappen uitschrijven voor bepaalde ratingcategorieën, dit in de vorm van play-offs die worden samengesteld op grond van de jaarlijst binnen de betreffende categorie. Een speler kan slechts aan één van de play-offs meedoen en moet zo nodig kiezen aan welke.
Ratings
Bij de start van een periode krijgen de bestaande spelers een rating volgens de KNSB-ratinglijst van dat moment. Bij een ontbrekende of onnauwkeurige KNSB-rating maakt de wedstijdleiding een schatting of hanteert een berekening over het vorige seizoen.
Voor de startrating van nieuwkomers en voor de jaarlijst wordt de actuele KNSB-ratinglijst gebruikt.
Beker, rapid en snelschaken
Bekercompetitie
De bekercompetitie is een knock-out systeem met zo nodig een voorronde om het aantal spelers terug te brengen tot een macht van twee.
Een speelronde bestaat uit:
- Twee rapidpartijen waarbij de eerst gelote speler met wit begint. Speeltempo: 40 minuten + 5 seconden per zet.
- Bij een 1-1 stand volgen twee snelschaakpartijen; de spelers loten wie er met wit begint. Speeltempo: 3 minuten met 2 seconden increment.
- Bij een 2-2 stand volgt een armageddon De spelers loten wie wit heeft. Wit moet winnen, Zwart heeft voldoende aan remise. Speeltempo: 6 minuten voor wit, 5 minuten voor zwart, dit voor de hele partij
Rapid en snelschaakcompetitie
De rapid- en snelschaakcompetitie bestaan elk uit drie speelavonden. De jaarvergadering kan ervoor kiezen om het snelschaakkampioenschap op één dag te spelen. Een speelavond bestaat uit een ladderwedstrijd en/of meerkampen.
Een ladder heeft het systeem van 100 startpunten; winst +5; remise +1; verlies -3 en afwezigheid nul punten. De tiebreak is de progressieve score (PS).
Elke speelavond worden er 30 bonuspunten verdeeld, 10 voor de bovenste plaats afnemend met 2. Verdeling gaat als bij de reguliere competitie.
Bij meerkampen op basis van een voorronde geldt als tiebreak eerst het onderlinge resultaat en daarna de eindstand van de voorronde.
Beide jaareindstanden zijn op bonuspunten waarbij als tiebreak de oudste punten afvallen.
Het speeltempo bij rapid is minimaal 15 minuten met 5 seconden increment. Het speeltempo bij snelschaken is 3 minuten met 2 seconden increment.
Slotbepaling
Dit reglement is vastgesteld door de ALV van 15 september 2022 en geldt met ingang van seizoen 2022/2023